Onderzoek en publicaties

Het Meesterschapsproject voor Grieks en Latijn is ondergebracht bij de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen en wordt gecoördineerd door Lidewij van Gils (UvA). Ronald Blankenborg (RU) is ook lid van het Meesterschapsteam Klassieke Talen. Dit Meesterschapsteam stimuleert en verspreidt vakdidactisch onderzoek naar de schoolvakken Griekse Taal en Cultuur en Latijnse Taal en Cultuur. Er wordt samengewerkt met de Vereniging Classici Nederland, wetenschappers van de landelijke onderzoeksschool OIKOS, tijdschrift LampasStichting Leerplan Ontwikkeling, de vakdidactici van de lerarenopleidingen en docenten uit het voortgezet onderwijs.

Voor advies bij het gebruiken van vakdidactisch onderzoek of het zelf doen van vakdidactisch onderzoek, bijvoorbeeld door steun bij het aanvragen van een beurs bij DUDOC-ALFANWO of het Lerarenontwikkelfonds, kunnen geïnteresseerde docenten contact opnemen met Lidewij van Gils.

Lopend onderzoek

  • Promotieproject binnen DUDOC-Alfa van Daniël Bartelds, over woordenboekdidactiek Grieks

Publicaties

  • Luger, S. 2020. LOST IN LATIN TRANSLATION. Teaching Students to Produce Coherent Target Texts. Dissertatie, Universiteit van Amsterdam
  • Oeveren, C.D.P. van. 2019. Ithaka gaf je de reis. Op weg naar het eigene en het vreemde in het literatuuronderwijs klassieke talen. Dissertatie, VU Amsterdam
  • Adema, S.M. 2017. Taalverwerving en Taalbeschouwing Grieks en Latijn. Vakdidactische kennisAmsterdam: Amsterdam University Press.
  • Adema, S.M. 2017. ‘Griekse taal en cultuur en Latijnse taal en cultuur in de lerarenopleiding’ Grieks Latijn KBkatern3, in G. Geerdink en I. Pauw (eds.) Kennisbasis lerarenopleiders. Katern 3: inhoud en vakdidactiek op de lerarenopleidingen, 249- 256.
  • Adema, S.M. en A. van der Plaat. 2017. Leerplankader Griekse en Latijnse taal en cultuur. Een voorbeelduitwerking voor de onderbouw. SLO, Enschede.
  • Adema, S.M. 2017. ‘Geef leerlingen ruimte om de Aeneis te interpreteren’. Lampas 50.1, 96-114.
  • Adema, S.M. 2016. ‘Tekenen met woorden’. Lampas 49.3, 311-318 (didactische bijdrage aan themanummer Ekphrasis).
  • Adema, S.M. en L.W. van Gils. 2016. ‘Wetenschap de klas in via Quamlibet.nl’. Lampas 49.2, 185-190.
  • Luger, S. 2016. ‘Een cola-tic of een glijdende schaal? Vertalingen beoordelen in de bovenbouw’. Lampas, 49 (1), 3-19.
  • Adema, S.M. en L.W. van Gils. 2015. ‘Epistularum genera multa. Een talige benadering van teksttypen in brieven van Cicero en Plinius.’ Lampas 48.1, 18-38.
  • Adema, S., S. Luger, K. van Oeveren (eds.). 2015. Vakdidactisch themanummer Lampas 48.3.
  • Adema, S. 2015. De spanningsboog. Een oefening in verteltechnische analyse op basis van een tweetalige tekstweergave. Lampas 48.3, 238-249.
  • Luger, S. 2015. ‘Vertalen in de bovenbouw: een mission impossible?’, Lampas 48.3. 213-226.
  • Van Oeveren, C.D.P. 2015. ‘’Sixteen and still not pregnant’. Tekstopdrachten bij GTC en LTC’, Lampas 48.3. 227-237.