Onderzoeksthema’s

Het Meesterschapsteam Klassieke Talen initieert, ondersteunt en verzorgt vakdidactisch onderzoek en onderwijs.

Promoveren?

Classici of oudheidwetenschappers met de ambitie om te promoveren op een vakdidactisch onderwerp kunnen via leden van het Meesterschapsteam worden gekoppeld aan mogelijke promotores aan Nederlandse universiteiten. Ook informatie over promotiebeurzen of onderzoekssubsidie is voorhanden binnen het team.

Speerpunten

Een speerpunt van het Meesterschapsteam Klassieke Talen is de Inclusiviteit en Toegankelijkheid van ons vakgebied. Samen met het OIKOS Platform Classics & Education organiseerden we de Conferentie Shared Antiquity met bijdragen die deels zijn gepubliceerd in het Journal of Classics Teaching. Ook heeft de werkgroep Klassieken in het PO de website www.waaromgymnasium.nl ontwikkeld en gepubliceerd naar aanleiding van een enquête onder 1700 leerlingen en gesprekken met leerkrachten uit het basisonderwijs.

Ook verkennen we de digitale mogelijkheden ter ondersteuning of verrijking van de vakdidactiek, bijvoorbeeld door een online commentaar voor VO-leerlingen. Momenteel loopt een internationaal project met Europese subsidie om middels bijeenkomsten en een online commentaar dialogen over klassieke talen en culturen mogelijk te maken tussen VO-docenten en hun leerlingen in vijf Europese landen: www.europaciceroniana.eu.

Klassieke Talen is bij uitstek een schoolvak waar aandacht is voor vertalen. In 2020 verdedigde Suzanne Luger haar proefschrift over vertaaldidactiek Lost in Latin translation. Teaching students to produce coherent target texts en in 2024 promoveerde Daniël Bartelds  op woordenboekdidactiek.

De vaardigheid complexe problemen vanuit meerdere perspectieven te belichten en te onderzoeken wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. Het gymnasiale curriculum is uitermate geschikt voor vakoverstijgend onderwijs en de ambitie om daaraan te werken is in recente rapporten ook benoemd. Sandra Karten doet promotieonderzoek naar de vraag hoe we binnen de kaders van het gymnasiaal onderwijs duurzaam en succesvol vakoverstijgend onderwijs kunnen ontwikkelen.

Vakdidactische inzichten en praktijken zijn altijd verbonden met de maatschappelijke context. Welke teksten we bijvoorbeeld kiezen voor de bovenbouwleerlingen en met welke redenen, wordt momenteel onderzocht door Bas Clercx, die ook dieper in zal gaan op de discussie rond canonisering in ons vakgebied. De link tussen maatschappij en onderwijs blijkt ook uit historisch onderzoek, zoals dat van J. A. Groenland (2005) Een humanist maakt school. De onderwijsvernieuwer Joannes Murmellius (ca. 1480-1517) en D.K.W. van Miert (2005). Illuster Onderwijs – Het Amsterdamse Athenaeum in de Gouden Eeuw, 1632-1704.