Onderzoekspublicaties

Websites ontwikkeld i.s.m. het Meesterschapsteam Klassieke Talen

www.waaromgymnasium.nl : Een informatieve website voor leerlingen, hun ouders en leerkrachten over het gymnasium. Lidewij van Gils, 12 april 2024.

www.europaciceroniana.eu  Een projectwebsite van het Erasmusplus-consortium dat samenwerking tussen docenten, studenten en leerlingen stimuleert aan de hand van workshops en een gezamenlijke website over Cicero’s verdedigingsrede van de Syrische dichter Archias. Lidewij van Gils. mei 2024

www.quamlibet.nl Een website met lesmateriaal Latijn en Grieks voor VO en PO.

Artikelen waar leden van het Meesterschapsteam Klassieke Talen bij betrokken zijn

Aarts, R., Blankenborg, R., Lam, I., Hassemer, M., Kaal, A & A. Rousse-Malpat. 2022. Alfa4all: vakinhoudelijke verdieping voor (toekomstige) docenten. Levende Talen 2022,4, pp. 44-45.

Bartelds, D. (2018). Wat is er moeilijk aan woordenboekgebruik? Lampas, 51(3), 235-254. – Download

Bartelds, D. (2021). How to stay in the loop. A think-aloud study on dictionary use by excellent secondary-school students of Ancient Greek. International Journal of Lexicography, 34(4), 453-471. – Download

Bartelds, D. (2022). Lemma navigation by excellent secondary school students of Ancient Greek. The Journal of Classics Teaching, 23(46), 126-137. – Download

Bartelds, D. (in preparation). Opening the black box of expertise. Cognitive Apprenticeship in classics teaching. Classical World.

Bartelds, D. (2024). Zinnig zoeken: Een cognitieve benadering van woordenboekdidactiek Grieks [Proefschrift, Universiteit Leiden]. – Download

Blankenborg, R. 2021. Changing the Mask: Formative Teaching of Ancient Greek Theatre in the Digital Age. FuturoClassico 7, 52-82.

Blankenborg, R. 2021. Laboratorium Homerus: hart van de studie, ziel van de humaniora. Kleio 2021, 106-113.

Blankenborg, R.  2022 Back to the Future: A Formative Approach to Ancient Languages Teaching. In Rico, Chr. & Pedicone, J. (eds), Transmitting a Heritage: The Teaching of Ancient Languages from Antiquity to the 21st Century. Jerusalem: Polis Institute Press.

Karten, S. Blog voor het Leiden University Centre for the Arts in Society. https://leidenartsinsocietyblog.nl/contributors/sandra-karten

van Gils, L.W. & L. Mulders (eds). 2021. Gepromoveerde VO-docenten. Online video.

van Gils, L.W. 2021. Quamlibet Info Winter 2021-2022. online publication.

van Gils, L.W. & K. Gielink. 2022. Voor wie is het gymnasium? VCN Bulletin 1.

van Gils, L. W. (2023). At the gymnasium through your football buddy’s aunt. Accessibility of classical education in the Netherlands. Journal of Classics Teaching. Read online.

van Gils, L. W., Schulz, V., Adema, S., Karten, S., & Baumann, H. (2023). Latein in interdisziplinären Lehrplänen: Ergebnisse eines deutsch-niederländischen Austauschs (Universität Leiden, 5. April 2023). Forum Classicum, (2), 134-140.

Karten, S.M. (2024). En dan moeten we ook nog vakoverstijgend werken… Lampas 57 (2). https://doi.org/10.5117/LAM2024.2.003.KART

Chelsea O’Brien 2023 ‘Dealing with Setbacks: Exploring Academic Buoyancy in Latin Students who are Cognitively Gifted. Diss. Universiteit van Amsterdam.

Eerdere publicaties

Luger, S. 2020. LOST IN LATIN TRANSLATION. Teaching Students to Produce Coherent Target Texts. Dissertatie, Universiteit van Amsterdam

Oeveren, C.D.P. van. 2019. Ithaka gaf je de reis. Op weg naar het eigene en het vreemde in het literatuuronderwijs klassieke talen. Dissertatie, VU Amsterdam

Adema, S.M. 2017. Taalverwerving en Taalbeschouwing Grieks en Latijn. Vakdidactische kennisAmsterdam: Amsterdam University Press.

Adema, S.M. 2017. ‘Griekse taal en cultuur en Latijnse taal en cultuur in de lerarenopleiding’ Grieks Latijn KBkatern3, in G. Geerdink en I. Pauw (eds.) Kennisbasis lerarenopleiders. Katern 3: inhoud en vakdidactiek op de lerarenopleidingen, 249- 256.

Adema, S.M. en A. van der Plaat. 2017. Leerplankader Griekse en Latijnse taal en cultuur. Een voorbeelduitwerking voor de onderbouw. SLO, Enschede.

Adema, S.M. 2017. ‘Geef leerlingen ruimte om de Aeneis te interpreteren’. Lampas 50.1, 96-114.

Adema, S.M. 2016. ‘Tekenen met woorden’. Lampas 49.3, 311-318 (didactische bijdrage aan themanummer Ekphrasis).

Adema, S.M. en L.W. van Gils. 2016. ‘Wetenschap de klas in via Quamlibet.nl’. Lampas 49.2, 185-190.

Luger, S. 2016. ‘Een cola-tic of een glijdende schaal? Vertalingen beoordelen in de bovenbouw’. Lampas, 49 (1), 3-19.

Adema, S.M. en L.W. van Gils. 2015. ‘Epistularum genera multa. Een talige benadering van teksttypen in brieven van Cicero en Plinius.’ Lampas 48.1, 18-38.

Adema, S., S. Luger, K. van Oeveren (eds.). 2015. Vakdidactisch themanummer Lampas 48.3.

Adema, S. 2015. De spanningsboog. Een oefening in verteltechnische analyse op basis van een tweetalige tekstweergave. Lampas 48.3, 238-249.

Luger, S. 2015. ‘Vertalen in de bovenbouw: een mission impossible?’, Lampas 48.3. 213-226.

Van Oeveren, C.D.P. 2015. ‘’Sixteen and still not pregnant’. Tekstopdrachten bij GTC en LTC’, Lampas 48.3. 227-237.